19 tips voor meer succes als zzp'er

19 tips voor meer succes als zzp'er
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Tips

1 op de 3 zzp'ers werkt gemiddeld meer dan 40 uur per week, waarbij vooral opvalt dat het aantal declarabele uren is gedaald. Voor hetzelfde inkomen zijn dus langere werkweken nodig. Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Daarom 19 tips voor meer succes.

Omzet en inkomen op peil houden
Opdrachtgevers letten meer op hun uitgaven en besteden minder werk uit, aldus onderzoek van Panteia/EIM onder zzp'ers. Hun gemiddelde omzet is niet veel veranderd, maar veel zzp's geven wel aan dat het flink meer moeite kost om omzet en inkomen op peil te houden. Haal inspiratie uit deze 19 tips:

1) Meer omzet bij uw belangrijkste klant
Uit het onderzoek van Panteia/EIM blijkt ook dat zelfstandigen gemiddeld 33% van hun omzet maken bij hun belangrijkste opdrachtgever. Kijk dus goed wie je belangrijkste klant is en of je nog kansen ziet voor een extra dienst, service of opdracht. Je bent immers al binnen en meerwerk telt nu dubbel.

2) Waar excelleert u in?
Focus op je kracht en talenten, doe waar je goed in bent en laat de rest aan anderen over. Excelleer je in het verkopen van je dienst? Kost de administratie te veel tijd of lukt het niet om de juiste media-aandacht te krijgen? Verzamel een netwerk van specialisten en huur iemand in. Dat kost geld, maar verdient zich op langere termijn terug.

3) Uw toegevoegde waarde
Een klant gaat met je in zee op basis van je toegevoegde waarde. Welk probleem los je voor hem op? Wat heeft hij aan jouw dienst of product? Zorg dat je dit feilloos kunt opnoemen en haarscherp overbrengt in al je uitingen. Al voelt dat te veel als reclame, het is wél effectief.

4) Doe als Lego
Oud credo, maar nog nooit zo belangrijk als nu: luister naar wat je klant wil. Neem bijvoorbeeld Lego. Deze speelgoedfabrikant vroeg een groep fanatiekelingen mee te denken over de toekomst. Samen bedachten ze Lego voor meisjes. Dat werd zo goed ontvangen dat Lego een faillissement kon afwenden.

5) Samenwerken. Met wie wel en met wie niet?
Met sommige mensen werk je bijna moeiteloos samen, met anderen kost dat veel pijn en moeite. Herken je dat? Maak dan een overzicht van de mensen waarmee je samenwerkt. Stop met diegenen die in de laatste categorie vallen, ze kosten je te veel tijd en geld.

6)  Focus niet op prijs in uw promotiemiddelen
Hoe moeilijk ook in tijden dat tarieven onder druk staan: focus niet te veel op prijs, maar juist op je probleemoplossend vermogen (zie ook punt 3).

7) Bouw aan uw netwerk
Werk aan een duurzame relatie met je klanten. Bouw (en onderhoud) een netwerk van klanten waarmee je al eerder tot tevredenheid projecten afrondde. Deze groep zal je eerder aanbevelen bij anderen. Doe dat ook met mensen die je graag in uw netwerk zou wíllen hebben.

8) De basis voor een succesvol nieuw plan
Een spetterend idee voor een nieuw product of project? Deel het met iemand waar je vertrouwen in hebt en die je goed kent. Deze persoon weet namelijk wat je kan en waar je toe in staat bent. Door uit te wisselen en te sparren, vorm je de ideeën en zo dé basis voor je succes.  

9) Zoek een coach of adviseur
Onderzoek van ondernemersadviseur en auteur Jossette Dijkhuizen toont aan dat ondernemers vaak uitgaan van eigen ervaring en kracht en niet snel geneigd zijn zich te laten coachen. Terwijl ondernemers die zich wél laten adviseren, doorgaans beter presteren.

Lees hier de overige 10 tips