14 Online marketing ontwikkelingen

14 Online marketing ontwikkelingen
2 jaar geleden
Gepost in Marketing

Het belang van online marketing neemt steeds verder toe. Veel ondernemers zijn online gegaan, mede door de druk van de budgetten. Deze trend is ingezet uit noodzaak en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige marktbenadering. De innovatieve oplossingen werden trends en hypes die elkaar steeds sneller opvolgende. Bijgaande trends zijn actueel en kunnen binnen bedrijven op verschillende niveau's aanwezig zijn.

1. Werd SEO en SEA gezien als dé oplossing om hoog in Google ranking (gratis of betaald) te komen, tegenwoordig is dit niet meer afdoende. Natuurlijk heb je een basis SEO nodig waardoor je website goed wordt gewaardeerd en gevonden. Betaalde ranking (SEA) is voor verschillende bedrijven een effectieve methode waarbij de resultaten leading zijn. Evalueer dit voor jouw bedrijf vanuit de cijfers en bespreek de mogelijkheden die nu beschikbaar zijn.

2. Een responsieve website voor mobiel is niet meer weg te denken. Heb jij al een mobiel vriendelijke website? Weet je het verschil tussen een responsieve website en een mobiel vriendelijke website die daadwerkelijk conversie verhogend werkt?

3. De toevoeging van Google Maps maakt local marketing een hot item in de Google ranking, doordat de bots steeds meer selecteren op deze mogelijkheden. De locatie van de klant bepaald wat hij binnen Google ranking ziet op zijn mobiel, laptop, tablet of pc.

4. Je ziet dat offline en online marketing elkaar gevonden hebben, waarbij doelstellingen en beslissers verantwoordelijk worden gesteld voor beide disciplines.

5. Multichannel marketing richt zich op de aanwezigheid je bedrijf op de verschillende platformen van (potentiële) klanten en klantgroepen. Bedrijven willen hun brand op dezelfde consistente wijze vertegenwoordigd zien, waarbij elk kanaal zijn eigen identiteit en doel heeft.

6. Er is een steeds grotere behoefte om de meetbaarheid van online marketing in duidelijke proporties terug te brengen en te verwerken binnen de vastgestelde doelstellingen vanuit het management.

7. Online en offline marketing en de verkoopafdeling zijn steeds vaker één afdeling. Zorg dat je alle 3 de factoren meeneemt wanneer je voor een online marketingplan kiest.

8. Het effectief inzetten van budgetten, die op dit moment weer iets worden verruimd, betekent over het algemeen dat een combinatie van offline en online marketingactiviteiten tot betere resultaten gaat leiden.

9. Content marketing krijgt een steeds grotere betekenis. Het succes van content marketing vergt een gedegen plan met voldoende ruimte voor het ontwikkelen van de juiste content, voor de verschillende marketingcommunicatie middelen.

10. Het creëren van goede content is nog altijd mensenwerk. Met een groeiend aantal beschikbare social mediakanalen, is de traditionele manier van het maken van een enkele uiting en de verspreiding daarvan over alle kanalen niet meer effectief. Een betere strategie is om unieke content specifiek voor elk kanaal te maken en dat eenmalig te publiceren.

11. Social media heeft de effecten en ontwikkelingen van content marketing verder doen toenemen, en krijgt binnen de online marketing een steeds grotere professionele invloed. Het geeft een persoonlijke voetprint van een bedrijf en zijn medewerkers. Dit werd eerste geweerd binnen bedrijven. Nu is het niet meer weg te denken.

12. Social media is de beste budget vriendelijke lead generator met de grootste attentiewaarde in combinatie met de traditionele marketingactiviteiten. Het doel is interactie te hebben met de doelgroep. Jezelf als privé persoon laten zien is dan een must. Je hebt het zelf in de hand en scherm dan ook een gedeelte van je privé leven af in samenspraak met je gezin.

13. Video en vloggen hebben toegevoegde waarde, wanneer dit bij je bedrijf en product of dienst past. Een professionele setting, ook al lijkt het nonchalant opgenomen, versterkt de boodschap én de indruk die je bij je potentiële klanten achterlaat.

14. Differentiatie van potentiële klantgroepen in combinatie van kanaal keuze en unieke content wordt steeds belangrijker in het pallet aan (nieuwe) mogelijkheden.

Wanneer je bedenkt dat 91% van de Nederlanders online aankopen een vanzelfsprekendheid vindt, terwijl 62% van de bedrijven hun online marketing onvoldoende op orde heeft, is er veel werk te verzetten om dit te verbeteren. Maak jij hier een prioriteit van?

Wij ontwikkelen de juiste content aan de hand van een goede inventarisatie met een marketing en communicatieplan dat aansluit op het strategische bedrijfsplan. Wij kunnen met de juiste expertise deze gap voor je oplossen, waarbij transparantie en duidelijkheid onderdeel uitmaakt van onze werkwijze.

Karin van den Berg